اطلاعات تماس

نشانی شرکت:
تهران، باقرخان غربی، نبش فرزین، پلاک ۹، واحد ۱۱ ( 02166570950)

شماره پشتیبانی:
09369800290

شماره پشتیبانی:
09369800903

ایمیل پشتیبانی:
info@asokala.com

    سبد خرید شما خالی میباشد

ادویه کاری چیست؟ و در کدام غذا مناسب است؟

 ادویه کاری چیست؟

ادویه‌جات جز مواد افزودنی به غذا طبقه‌بندی شده و از طریق آسیاب کردن میوه، ساقه، پوست و ریشه گیاهان به‌دست می‌آید. استفاده از ادویه‌ها قدمت تاریخی داشته و به 1500 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. در آن زمان تجار با استفاده از دریا ادویه‌هایی از قبیل نمک و فلفل را به نقاط مختلف جهان معرفی می‌کردند. ادویه کاری (Curry powder) نوعی چاشنی هندی بوده که در نتیجه ترکیب و آسیاب کردن چندین نوع گیاه حاصل می‌شود. این پودر اکنون به شهرتی جهانی دست پیدا کرده و در تعداد زیادی از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه ضمن خوش طعم کردن غذا، دارای آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری از قبیل کورکومین بوده که به حفظ سلامتی مغز و قلب کمک شایانی می‌کند. کورکومین همچنین دارای خواص ضد التهابی بوده که سبب بهبود دردهای عضلانی خواهد شد. مقدار پتاسیم و کلسیم موجود در این ادویه به حفظ تعادل الکترولیتی خون شما کمک کرده و سلامت استخوان و سیستم عصبی شما را بهبود می‌بخشد. اکثر گیاهان موجود در این ادویه طبع گرمی داشته که مانع از بروز بلغم در دستگاه گوارش خواهد شد.

ادویه کاری شامل چیست؟

مواد اصلی تشکیل دهنده این ادویه شامل زردچوبه و فلفل می‌باشد. رنگ زرد این ادویه از وجود زردچوبه فراوان آن منشا می‌گیرد. از جمله گیاهان دیگری که بسته به نوع منطقه به آن افزوده می‌شود، می‌توان به دارچین، زنجبیل، سیر، هل، زیره، گشنیز، خردل و جوز هندی اشاره کرد. در بعضی از موارد می‌توان تا 30 گیاه به مواد اصلی این ادویه، یعنی زردچوبه و فلفل اضافه کرد. به‌عنوان مثال در ایران به این ادویه لیمو عمانی اضافه می‌شود.

 ادویه کاری در کدام غذا مناسب است؟

استفاده از ادویه کاری در غذا را می‌توان از چندین جنبه مورد بررسی قرار داد. در کل، هدف اصلی استفاده از تمامی ادویه‌ها طعم دادن به غذا می‌باشد. ترکیبات خاص موجود در ادویه کاری برای گرفتن بوهای ناخوشایند گوشت و مرغ بسیار مناسب می‌باشد. کاری علاوه بر از بین بردن طعم زهم گوشت و مرغ، طعم بسیار خوبی به آن‌ها می‌بخشد. یکی دیگر از جنبه‌های استفاده از ادویه‌ها، تغییر طبع مواد غذایی است. هندی‌ها معمولا درصد بالاتری از فلفل را به ادویه کاری خود اضافه می‌کنند. دلیل این امر به گرم کردن طبع مواد غذایی مورد استفاده توسط آن‌ها از قبیل برنج و گوشت می‌باشد. این ادویه همچنین مانع از هدر رفت بیش از حد آب بدن در فصل گرما و در مناطق مرطوب شده و باعث افزایش قدرت دفاعی بدن خواهد شد. بنابراین، با استفاده از این ادویه در غذاهایی از قبیل انواع خوراک گوشت و مرغ، از خواص بسیار زیاد آن نیز بهره خواهید برد.ادویه کاری

ادویه کاری در مرغ

یکی از مشکلات رایج در طبخ مرغ، از بین بردن طعم زهم آن است. ادویه کاری همواره جز اولین انتخاب‌ آشپزها در طعم دادن به مرغ می‌باشد. این ادویه دارای تمامی ترکیبات لازم به منظور خوشمزه کردن مرغ را دارد.

ادویه کاری خورشتی

غذاهای خورشتی یکی از گزینه‌های اصلی سفره تمامی ایرانی‌ها می‌باشد. دلنشین بودن طعم یک خورشت به ظرافت استفاده از ادویه‌ها در آن باز می‌گردد. خورشت‌های ایرانی معمولا در ترکیبی از انواع گوشت و حبوبات ساخته شده که نحوه طبخ آن‌ها با ادویه، طعم نهایی خورشت را مشخص می‌کند. ادویه کاری بهترین گزینه به‌عنوان یک چاشنی در غذاهای خورشتی محسوب می‌شود. این ادویه نه تنها با از بین طعم زهم گوشت و مرغ، با کاهش نفخ حبوبات یک غذای کاملا خوشمزه و سالم را به شما تحویل خواهد داد.

ادویه کاری در قورمه سبزی

با اضافه کردن پودر گیاهانی از قبیل غوره، فلفل سیاه، تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و لیمو عمانی به ترکیب اصلی پودر کاری یعنی زردچوبه و فلفل قرمز، می‌توانید ادویه کاری مخصوص قرمه سبزی را به صورت خانگی تهیه کنید. این ادویه را به هنگام تفت دادن مواد اولیه قورمه سبزی به آن اضافه کنید و بعد از پخت، از طعم بسیار عالی لذت ببرید.

ادویه کاری در طب سنتی

ادویه کاری علاوه بر استفاده در آشپزی، دارای خواص درمانی بسیار نیز بوده که استفاده از آن را خالی لطف نمی‌گذارد. آنتی‌اکسیدان‌های متنوع موجود در این ادویه از قبیل کورکومین و انواعی فلانوئید و فنول‌ها در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به بدن کمک می‌کند. از خواص این ادویه می‌توان تصویه کبد، تقویت دستگاه گوارش، بلغم زدایی، صفرا زدایی، کاهش عوارض ناشی از هورمون کورتیزول، التهاب مفاصل و کاهش کلسترول اشاره کرد.

طبع ادویه کاری گرم است یا سرد

انرژی‌زا و یا انرژی‌خواه بودن یک ترکیب، طبع آن را مشخص می‌کند. ترکیباتی که به هنگام هضم از خود انرژی آزاد کرده، سبب هضم بهتر سایر مواد غذایی و همچنین افزایش کارایی سیستم گوارشی خواهند شد. ترکیبات انرژی‌خواه برای هضم شدن نیاز به انرژی بیشتری داشته و آب بیشتری را به خود جذب می‌کنند. اغلب ترکیبات موجود در ادویه کاری از قبیل فلفل، زردچوبه، دارچین، هل و غیره ترکیباتی انرژی‌زا بوده که باعث افزایش قدرت هضم و همچنین سلامت دستگاه گوارشی-عصبی خواهند شد. این ادویه مانع از سرد شدن دستگاه گوارش و یا با اصطلاح سردی آن شده و شما را نسبت به ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مصون نگاه می‌دارد.

ادویه کاری در بارداری

در کنار مسائل سلامتی روحی در دوران بارداری، داشتن تغذیه مناسب جز یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کند. مسائل مربوط به تغذیه در این دوران باید تحت نظر پزشک متخصص باشد. برخی از مواد گیاهی با دارا بودن ترکیباتی از هورمون‌های گیاهی می‌توانند سبب به خطر افتادان سلامت مادر و جنین شود. از طرفی، به علت وجود اختلال‌های هورمونی در بدن بانوان باردار، احتمال ایجاد اختلال در دستگاه‌های مختلف بدن از قبیل دستگاه گوراش زیاد شده که مصرف برخی از خوراکی را منع می‌کند. ترکیبات موجود در ادویه کاری غالبا علاوه بر اینکه هیچ گونه ضرری نداشته، بلکه برای بدن مادر و جنین دارای منفعت نیز می‌باشد. به‌عنوان مثال کورکومین موجود در زردچوبه کاری به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و سبب حذف بسیاری از رادیکال‌های آزاد خواهد شد. در نهایت، استفاده از کاری حاوی رازیانه و سایر گیاهان حاوی هورمون‌های گیاهی برای خانم‌های بردار ممنوع بوده و بهترین گزینه برای انتخاب مواد غذایی در این دوره حساس، مراجعه به یک متخصص طب تغذیه است.