اطلاعات تماس

نشانی شرکت:
تهران، باقرخان غربی، نبش فرزین، پلاک ۹، واحد ۱۱ ( 02166570950)

شماره پشتیبانی:
09369800290

شماره پشتیبانی:
09369800903

ایمیل پشتیبانی:
asokalashop.dev@gmail.com

    سبد خرید شما خالی میباشد

تفاوت روغن جامد و مایع در کیک

همانطور که میدونید برای پخت کیک ها از روغن های متفاوتی استفاده می کنند .

نظیر روغن مایع ،روغن جامد و یا حتی کره های محلی .

امروز قراره تو این مقاله بهتون توضیح بدم که چطوری بین انتخاب یک روغن جامد خوب و یک روغن مایع خوب برای پخت های کیک های خود در منزل اقدام نمایید .شیرینی و تنقلات خوشمزه بیشتر رو اینجا ببینید.

یادتان باشد مهم ترین هدف پخت و پز کیک های خانگی اهمیت سالم بودن کیک ها برای ما و خانواده خود خواهد بود ، در نتیجه پیشنهاد می کنم با یک نگاه کاملا سلامت محور این مقاله را دنبال کنید .

تهیه کیک خوشمزه با روغن جامد یا مایع

مطمئنا می توان گفت یکی از مزایای مهم استفاده از روغن جامد در اشپزی کیک ها عطر و طعم مطلوب ان خواهد بود.

این واقعیت است که روغن های مایع به خاطر صافی هایی که از ان می گذرد طر و طعم و بوی بسیار اندکی دارند . برای اثبات این موضوع می توانید نگاهی عمیق به تهیه کیک ها در قنادی ها داشت. یکی از مهم ترین دلایلی که بیشتر قنادی های موجود از روغن جامد استفاده می کنند دقیقا همین عطر و طعم و بو خواهد بود .

البته چندین علت دیگر دارد که در ادامه بیشتر به ان خواهیم پرداخت . مانند:

ماندگاری بالا در روغن های جامد بیشتر است:

داستان از این قرار است که روغن های مایع به خاطر ساختاری که در خود دارند بسیار راحت فاسد می شوند . اما به راستی چرا روغن های جامد این چنین نیستند . همانطور که باید بدونید نحوه ی تولید روغن های جامد به این شکل است که ابتدا بستگی به نوع روغن از دانه های گیاهی مختلف استخراج شده و جالب است بدانید که به صورت مایع خواهد بود.( چاشنی های بی نظیر)

و در یک فرایند شیمیایی و استفاده از هیدروژن کردن روغن به صورت جامد با تغییر ساختار شیمیایی ان شکل خواهد گرفت .

و این امر مطمئنا می تواند تاثیر بسیار زیادی در ماندگاری ان داشته باشد.

جابه جایی و انبار کردن اسان در قنادی ها:

برای تولید انبوه کیک و شیرینی نیاز است که شما به صورت عمده نسبت به خرید روغن مصرفی خود اقدام نمایید .

پس طبیعی است که حمل و نقل ارزان به خاطر فشردگی روغن های جامد از یک سو و انبار کردن روغن های جامد در فضای کوچک تر می تواند دلیلی مهم برای یک کارگاه شیرینی پزی باشد .

مصرف کمتر با روغن جامد:

همانطور که می دونید برای قنادی ها به صرفه نیست که از یک حجم روغن ثابت برای سرخ کردن از روغن مایع استفاده نمایند چرا که حرارت پذیری بسیار پایین تر از روغن های جامد می باشد .

و عملا با استفاده از روغن های جامد می توانند استفاده ی به صرفه تری را انجام دهند .

کدام روغن کیک را اسفنجی می کند؟

قراره تو این قسمت چندتا نکته ی مهم بهتون بگم تا تاثیر اسفنجی کردن کیک های خود را بالا ببرید .

فرقی نمی کند روغن مایع باشد یا روغن جامد به هیچ عنوان نباید ظرف خود را چرب نمایید . چرا که بعد از قرار گرفتن در فر و چرب شدن بافت های کیکمون نوع اسفنجی کیک از دست خواهد رفت .

دوم انکه به هیچ عنوان ظرفی که در ان تخم مرغ زده می شود نباید چرب باشد .

سوم انکه در بسیاری از دستور های پخت کیک اسفنجی حتی لازم نیست که شما از هیچ نوع روغنی هم استفاده کنید .

پس نتیجه می گیریم : برای اسفنجی کردن کیک خود اصلا نباید دغدغه ی جامد بودن یا مایع بودن روغن را داشته باشید .

مزایا و معایب روغن جامد در کیک

شاید تنها مزایایی که بتوانم به ان اشاره بکنم عطر و طعم روغن های جامد است البته در تولید زیاد کیک های خانگی روغن جامد از نظر اقتصادی کمی به صرفه تر است . اما همانطور که در ابتدای مقاله به شما دوستان عزیز گفتم میزان کلسترول موجود در روغن های جامد بسیار بیشتر است پس اگر قرار است کیک خانگی با ارزش افزوده ی سلامت در خانه بپزید بهتر است که از روغن مایه استفاده نمایید .

مزایا و معایب روغن مایع در کیک

همانطور که می دونید ما انواع مختلفی از روغن های مایع داریم. مانند:

روغن بدون پالم ، روغن زیتون ،روغن کنجد ، روغن افتاب گردان اصل ، روغن کلزا و…

پیشنهاد ما برای انتخاب یک روغن مایع خوب روغن افتاب گردان است چرا که به خاط نداشتن عطر و بوی زیاد می تواند مناسب برای هر ذائقه ای باشد اما شاید از نظر نگاه سلامتی روغن کنجد انتخابی بهتر ولی نسبت به دیگر روغن ها هزینه ی بیشتر داشته باشد . در نظر بگیرید اصولا  روغن های مایع ماندگاری بسیار کمتری نسبت به جامد خواهند داشت .

استفاده از کره ی حیوانی در کیک ها

همانطور که می دانید کره ی حیوانی برخلاف دیگر روغن ها از لبنیات ساخته می شود و امروزه ثابت شده است کره ی حیوانی اصل باعث گرفتگی عروق قلبی نخواهد شد . اما شما به عنوان یک اشپز باید ذائقه ی افرادی که می خواهند این کیک را استفاده کنند را بدانید چرا که عطر و بوی خاص این نوع کره برای بسیاری از افراد خوشایند نمی باشد . و شما اگر قرار باشد با استفاده از طعم دهنده ها نظیر وانیل ، دارچین و… قصد در کمرنگ کردن این بوی این نوع کره داشته باشید بسیار کار سختی خواهد بود .

استفاده از کره بادام زمینی در کیک

کره بادام زمینی دارای خواصی بی نظیر برای شما خواهد بود . خواصی مانند تنظیم کردن فشار خون ، کاهش خطر ابتلا به قند ، پروتئین بالا و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی .

لازم به ذکر است بدانید دو قاشق غذا خوری ان حدودا ۲۰۰کالری خواهد بود.

اما روغن نباتی دو قاشق ان معادل ۴۵۰کالری و روغن مایع معادل ۳۰۰کالری خواهد بود در نتیجه استفاده از کره ی بادام زمینی در کیک های رژیمی بسیار توصیه خواهد شد .(سوپر مارکت انلاین اسوکالا)

تبدیل روغن جامد به مایع

روغن جامد بافتی متراکم دارد و با حرارت دادن می‌توانید آن را از جامد به مایع تبدیل کنید. وقتی مقداری از روغن جامد را درون ظرف قرار می دهید با حرارت دادن بافتی مایع و رقیق پیدا می کند. هر چه حرارت بیشتر باشد سرعت ذوب شدن روغن جامد هم بیشتر خواهد بود. زمانی که روغن جامد را در غذای گرم استفاده می کنید ذوب شده و تبدیل به مایع می شود به همین دلیل می توان آن را با مواد مختلف ترکیب کرد. امروزه به کمک دستگاه های پیشرفته کار ذوب انجام می شود و روغن مایع درون بسته‌بندی های کوچک و بزرگ ریخته می شود.

وقتی روغن از جامد به مایع تبدیل می شود درون بطری قرار می گیرد و درب آن پلمپ می‌شود. دستگاهی که روغن جامد را به مایع تبدیل می کند عملکردی خاص دارد و با حرارت کار می کند. هر چه حرارت دستگاه بیشتر باشد سرعت ذوب شدن روغن جامد بیشتر خواهد بود. وقتی روغن جامد را به مایع تبدیل می کنید سطح کاربری گسترده ای پیدا می کند. روغن مایع کاملا شفاف است و به دلیل رقیق بودن باید در بطری ریخته شود. دستگاه ها قابلیت این را دارند که شما روغن را با حجم بالاتری تبدیل کنید.

کار تبدیل روغن جامد به مایع باید به صورت کاملا بهداشتی و در محیطی استریل انجام شود تا آلودگی وارد روغن نشود. اگر حجم روغن زیاد باشد باید ظرف بزرگی برای این کار انتخاب کنید تا هنگام ذوب شدن سرریز نشود. تفاوت روغن جامد و مایع در ترکیبات و شکل ظاهری آنها است که هنگام تبدیل کردن شما این تفاوت را به خوبی مشاهده می کنید. روغنی که به مایع تبدیل می شود اگر دارای ناخالصی باشد درون ظرف شما این ناخالصی را به راحتی مشاهده می کنید و می توانید کیفیت را بررسی کنید. 

نتیجه گیری مقاله:

در انتها این شما هستید که با دانش تفاوت روغن جامد و مایع در کیک برای پخت و پز خود انتخاب می کنید این مهم است که بدانید هدف اصلی شما در تولید کیک های خانگی چه خواهد بود ، سلامت خانواده یا لذت .